søndag den 29. maj 2011

Pastasalat med grønne asparges og krydderurtemarinade

For mig er pastasalat en rigtig sommerret - ved egentlig ikke lige hvorfor, for det kan jo sagtens spises hele året rundt... Det er nok bare sådan, at nogle retter forbinder man bare automatisk med en bestemt årstid, selv om det måske ikke umiddelbart giver mening. Koldskål med kammerjunkere kunne vel også godt spises om vinteren - eller er det totalt kættersk?









Jeg elsker pastasalat som tilbehør, fordi det er SÅ nemt at lave. Marinaden gør i min optik hele forskellen, så den får I også lige en opskrift på:

















Pastasalat
Til 4 personer, afhængig af hvor meget andet tilbehør man laver


250 g pastaskruer, gerne fuldkorn
1 bundt friske grønne asparges
1-2 avokadoer
2 håndfulde frosne ærter (eller friske, hvis man er så heldig at have dem i urtehaven)

Kog pasta, skyl med koldt vand. Skær asparges i stykker på et par centimeter, skær avokade i stykker, kom ærterne i.


Marinade

3 spsk god olie
Saft fra 1/2 citron
3 spsk friske krydderurter, fx basilikum og purløg
1 fed hvidløg, presset

Salt og peber efter smag

Bland det hele sammen, og server pastasalaten med frikadeller, kylling eller bare som tilbehør på den store grillbuffet. God sommer - hvis det nogensinde bliver sommer, snøft snøft..:)

5 kommentarer:

  1. Uhm - sådan en vil jeg gerne have til frokost!

    Mon ikke pastasalaten fortrinsvis er en sommerret, fordi de grøntsager, folk oftest bruger til den, hører sommeren til? Det er i hvert fald sjældent, at man bruger rodfrugter i pastasalat - selvom en af mine yndlingsblandinger faktisk har gulerødder og løg i sig... og nu undrer jeg mig pludselig over, hvorfor jeg dog ikke lavede den i vinters! :-D

    (jeg har i øvrigt hørt rygter om, at det bliver sommer næste weekend ;-))

    SvarSlet
  2. Jo, det har du selvfølgelig ret i! Kunne nu ellers også være interessant at forsøge sig med en pastasalat med rodfrugter - det må blive et efterårsprojekt:)
    God søndag!

    SvarSlet
  3. Pastasalat med rodfrugter, den er jeg med på :-) Jeg elsker pastasalater - ok, jeg elsker pasta, punktum :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  4. Super lækker sommermad. Skal helt klart prøves. Tak for tippet :)


    Karsten
    http://restaurantikøbenhavn.dk/

    SvarSlet
  5. Hejsa - undskyld jeg har været så længe om at svare, har lidt problemer med Blogger, bliver hele tiden smidt af. Men tak til jer begge:)

    SvarSlet