søndag den 20. marts 2011

Forelsket i mazarin med nødder og chokolade


Pheew, der er travlt for tiden. Så travlt, at der hverken er tid til at lave mad, og da slet ikke til at skrive om det. Men der har dog sneget sig lidt lækkerbiskner ind, som jeg vil dele. Eller...faktisk vil jeg helst ikke dele, for jeg eeelsker jo søde sager, men altså...:)

Jeg er forelsket. Meget. I Mette Blomsterberg og hendes über-fabelagtige bagværk! Hvem der var en mus i hendes køkken! I så fald ville jeg ikke være en lille hurtig mus, men snarere en bolle-fed mus, der ikke kunne få bagdelen med mig ind i mit eget musehul.

Jeg har længe haft lyst til at bage en mazarin, der er en af mine yndlingskager. Fascinationen startede som barn, hvor den typiske mazarin var den lille runde pakket i plastik fra kagehylden hos købmanden. Den var nu også god, i hvert fald i en lækkersulten barnemund. Men den kan selvfølgelig ikke måle sig med Mette Blomsterbergs by far!

Jeg kunne ikke bestemme mig for, om jeg ville lave den med nøddekaramel eller chokolade, så jeg kombinerede selvfølgelig de to. Ingen mådehold overhovedet! Og det smagte så englene sang, eller musene, eller...

Her er opskriften - jeg serverede kagen med lidt god vanille-is.

Mazarin med nøddekaramel og chokolade:
Nok til to tærteforme eller springforme

Bund:
300 g hvedemel
150 g smør
100 g flormelis
1 stort æg

Mazarinmasse:
300 g ren, rå marcipan
200 g sukker
130 g smør
4 store æg

Nøddekaramel:
100 g hasselnøddekerner uden skal (brun dem i ovnen, så er skallen lige til at få af)
100 g mandler uden skind
160 g sukker
100 g smør
1 dl fløde
1 spsk honning

Derudover:
200 g god, mørk chokolade

How to:

1) Ælt alle ingredienser til bunden sammen og stil koldt 1/2 times tid.

2) Lav mazarinmassen: Ælt marcipan og sukker sammen, ælt smørret sammen lidt af gangen og tilsæt til sidst æggene et ad gangen.

3) Del mørdejen i 2 og fordel den i to springforme eller tærteforme. Fyld mazarinmassen ovenpå. Bages ved 185 C i ca 12-15 minutter. OBS: Tærterne skal i ovnen igen senere, og skal derfor ikke bages færdige.

4) Imens tærterne er i ovnen, laves karamelmassen: Kog sukker, smør, fløde og honning i en gryde, til det tykner og bliver gyldent. Tag gryden af varmen, og kom hasselnødder og mandler i . Karamellen skal bruges med det samme.

5) Bræk chokoladen i store stykker, og fordel på tærterne. Hæld karamelmassen ovenpå.

6) Til slut bages tærterne færdige i cirka 10 minutter.

Helt fabelagtige kager, der kan spises til dessert, til kaffen, eller til forret, hovedret og morgenmad!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar