søndag den 27. februar 2011

Flanksteak med spidskålpure, jordskokchips, kalveglace og saltmandler

I starten af året var jeg med mine kolleger på Svineriet i Aarhus (var lige ved at skrive bolle-Å...fyyyy, Louise!), hvor vi skulle på kokkeskole/teambuilding. Det var en fantastisk aften, der startede med champagne-smagning - så er det altså bare dømt til at blive en god aften:)
Under meget kompetent vejledning af kokken skulle vi så tilberede fire retter mad, og jeg var heldigvis på dessertholdet:)
Det er dog ikke den opskrift der kommer her (som nogen måske allerede har gættet ud fra overskriften...), men derimod opskriften på vores hovedret. På Svineriet lavede vi puréen på savoykål, og ikke på spidskål. Men jeg kunne simpelthen ikke finde savoykål nogen steder, så mens jeg stod i Kvicly's grøntafdeling googlede jeg mig til, at de to kål godt kan erstatte hinanden. Puréen er i øvrigt noget af det mest lækre og delikate, jeg længe har smagt - PRØV den!

Anyway, lørdag aften var jeg alene hjemme med kæresten, så jeg lavede hovedretten til os. Opskrifterne kommer her (tilpasset mine egne smagsløg) - der er nok til at to personer kan blive rigeligt mætte:

Spidskålspuré:
125 g spidskål (eller savoykål)
75 g ricotta
30 g parmesan, revet
40 g mandler (ristes på en tør pande og hakkes groft)
Revet skal af 1/2 - 1 citron
2 spsk oliven olie
1 knivspids muskatnød
Salt og peber

1) Bring en gryde med letsaltet vand i kog. Kog den vaskede kål i cirka 2 minutter og kom den direkte over i koldt vand. Kålen skal være mør, men stadigvæk have sin flotte farve og friskhed. Vrid al væden ud af kålen med et viskestykke.
2) Kom kålen i en blender sammen med resten af ingredienserne - det skal blive til en grov puré. Smag til med salt og peber.






















Jordskokchips

Her vil jeg ikke skrive mængde på - det må være op til den enkelte, hvor sulten man er.

Jordskokker
Lidt olivenolie
Salt

1) Skrub jordskokkerne rene og skær dem i tynde skiver. Læg dem direkte over i iskoldt vand.
2) Dup skokkerne helt tørre og vend dem i lidt olie.
3) Læg dem i et enkelt lag på en bageplade, og bag dem til de er gyldne og sprøde - cirka 10-15 minutter ved 225 C. Alternativt kan man stege dem i en friture.























Kalveglace


1 skalotteløg, finthakket
25 g smør
2 kvist timian
1 kvist rosmarin
1,5 dl rødvin
2 dl kalvefond
salt, sukker og friskkværnet peber

Sauter løgene i en smule smør, til de klarer uden at tage farve. tilsæt timian, rosmarin og rødvin og kog ind til halvdelen af vinen er fordampet. Hæld fonden på og lad koge ind, til smagen er tæt og kraftig. Smag til med salt, peber og sukker. Pisk umiddelbart før servering koldt smør i, så bliver saucen blank og smager så dejligt rundt...:) PS: Husk sukker! Jeg glemte det og min sauce skilte, som man kan se på billedet...

Kød...jeg serverede flanksteak, men man kan bruge hvad som helst rødt kød- lam ville også være lækkert til!

Mandler - se opskriften her.

3 kommentarer:

  1. Uhmm, den spidskålspure skal da godt nok lige afprøves, den lyder virkelig lækker - det gør det hele nu :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Tak Birthe. Jeg kan jo desværre ikke tage æren for opskriften, men den er helt sikkert værd at prøve:)
    /Louise

    SvarSlet
  3. Jeg er også på spidskålspuren. Den lyder bare for lækker. Tak for tippet,
    SS

    SvarSlet