onsdag den 1. december 2010

Spinatsalat med rødbeder, jordskokker og oksemørbrad

Jeg elsker en lækker salat! Og når den serveres med et godt stykke rødt kød, kan jeg også lokke min kæreste til at spise det til aftensmad:) Eller med et stykke bagt laks...mmm! Jeg synes ofte det bliver lidt for tungt at spise oksekød med kartofler og sovs (selvom en god rødvinssauce er noget af det bedste jeg ved). Og så bliver det rigtig lækkert med en god salat og et stykke godt brød til i stedet for. Så er der også plads til desserten...:)
























Jeg skriver, ikke hvor meget der skal bruges af hver ting - så man må selv vurdere, hvor sulten man er:)

frisk spinat
rødbeder skåret i skiver
jordskokker i tern
feta
valnødder (kan evt undværes)
en rigtig god basilikum pesto
balsamico glace (færdigkøbt eller reduceret balsamico)
bøffer af oksemørbrad (kan evt. erstattes af bagt laks, kylling eller andet kød)

1) Skær rødbederne i skiver og vend dem med en skefuld pesto. Bag dem møre i ovnen - cirka 20-25 minutter ved 200 C.
2) Skær jordskokkerne i tern, vend i lidt salt og olie, og bag i ovnen - cirka samme tid som rødbederne.
3) Steg bøfferne som du kan lide dem, og skær dem i skiver.
4) Anret det hele på tallerkener: Først lægger du pesto i kanten af tallerkenen. Så spinatblade, rødbeder og jordskokker, feta og valnødder. Hæld balsamico glace over, og slut af med at anrette bøffen ovenpå det hele.

Server med lækkert brød og en god rødvin:)

5 kommentarer:

  1. Jeg er vild med "dinner salads" altså salater med så meget fyld, så de udgør det for aftensmad - skønt koncept og din salat ser virkelig lækker ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Ja, det er et hit:) Og fedt udtryk, det kendte jeg ikke!

    SvarSlet
  3. Det ser godt ud. Den tror jeg at jeg vil prøve. Jeg har de fleste af ingredienserne friske i haven endnu, eller i fryseren fra i sommers.
    Tak for inspirationen.
    Hilsen Randi

    SvarSlet
  4. Hej Randi.
    Mmm, der er SÅ lækkert når råvarerne kommer ude fra haven. Jeg flyttede i hus her sidst på sommeren, så næste år planlægger jeg også at så mine egne grøntsager.

    SvarSlet
  5. glæd dig, det er noget af det bedste jeg ved. At tage en tom kurv med ud i haven, og komme tilbage med aftensmaden. Lækkert.

    SvarSlet