mandag den 29. november 2010

Chokolade-stænger

Jeg troede egentlig, at jeg skulle bage en kage... Men i stedet viste det sig at blive til de lækreste konfektstænger, jeg længe har smagt! Opskriften fandt jeg i min opskrifts-skuffe, der er fyldt med håndskrevne notater og opskrifter, som jeg har fundet rundt omkring. Så har den bare ligget dér og hygget sig, indtil jeg helt tilfældigt fandt den igen. Konfektkagen kan sagtens fryses, så man kan jo lave en stor portion og så tage lidt ud af fryseren ad gangen hen over julen...



















Chokoladestænger:

Bund:
125 g smør
50 g sukker
175 g hvedemel
3 spsk kakao

Fyld:
1,25 dl ahornsirup
75 g farin
1/2 dl piskefløde
50 g smør
200 g saltede peanuts

Pynt:
125 g mørk chokolade

1) Pisk smør og sukker cremet og pisk æggeblommen i. Sigt mel og kakao sammen og rør det i dejen.
2) Hæld dejen i en lille bradepande (18X26 cm), og prik den med en gaffel.
3) Bag bunden midt i ovnen i 20 minutter ved 180 C.
4) Bland alle fyld-ingredienser (undtagen nødder) i en gryde og kog op under omrøring. Tag det af varmen og rør nødderne i.
5) Fordel nøddemassen over dejen og sæt kagen i ovnen i ca. 15 minutter. Det skal boble over hele overfladen. Køl bagefter kagen af på en rist.
6) Smelt chokoladen over vandbad og smør på kagen. Lad det stivne og skær kagen i stænger eller små konfekt-stykker.

Yummy yummy yummy, I've got love (and chocolate!) in my tummy! :)

4 kommentarer:

  1. OMG! Det er da noget af det lækreste jeg længe har set ;-)

    SvarSlet
  2. Tak tak - den første portion holdt heller ikke længe:)

    SvarSlet
  3. Hold da op, hvor ser de lækre ud :-)

    Skøn blog du har herinde....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  4. Hej birthe - tusind tak, og right back at ya! :)

    SvarSlet