torsdag den 16. december 2010

Vandbakkelser med jordbær og flødeskum

For mig er vandbakkelser rene barndomsminder. Somre med sol, jordbær og...vandbakkelser! De smager fantastisk og kan fyldes med stort set alt, hvad hjertet begærer. Bær, syltetøj, creme...eller hønsesalat! Jeg har ikke fået dem i flere år, men fik lyst til at bage dem til min fødselsdag. Her er opskriften - de hæver en del mere end jeg huskede, så det skal man lige tage højde for i størrelsen. Og så skal man endelig ikke åbne ovnlågen mens de bager, så risikerer man at de falder sammen.
Her er til ca. 10 personer:

Vandbakkelser
3 dl vand
75 g smør
150 g mel
3 store æg

1) Kom vand og smør i en gryde, og kog op.
2) Kom melet i gryden under kraftig omrøring.
3) Pisk æggene i et efter et.
4) Kom dejen i en pose og sprøjt det ud på bagepladen i små 'dutter'. Jeg fik 10 store vandbakkelser - der kunne sagtens blive til 20 små.



















Fyld

1 pose frosne jordbær
Sukker efter smag
1/4 l piskefløde
Flormelis til glasur

5) Kog jordbærene op med sukker efter smag - kom lidt i ad gangen. Bærrene skal ikke koge ud.
6) Pisk fløden - skær vandbakkelserne op og fyld dem med jordbær og flødeskum.
7) Pynt med glasur.




















Ren nostalgi!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar