onsdag den 9. februar 2011

Lakselasagne med valnødder og hvidvin

Pyha. Jeg har lidt dårlig samvittighed. Over hvor lang tid siden, det er jeg sidst har skrevet herinde. Til gengæld har jeg nu en masse opskrifter på lager, som jeg gerne vil dele - så håber det går lige op:)
Jeg eksperimenterede lidt den anden dag, da jeg skulle lave lidt lørdags-mad til mig og min kæreste. Det skulle nemlig både være lækkert og super-hurtigt, fordi jeg egentlig var i gang med at læse en fantastisk bog (Klovnen Shalimar af Rushdi, hvis nogen skulle være interesseret), som trak lidt i retning af sofaen... Og så skulle det være noget med fisk, det havde vi nemlig ikke fået hele ugen.

Så her kommer opskriften på en lækker portionsbagt lasagne med laks og andet godt, der faktisk er ret fint at se på, når den bliver anrettet...Man kan også sagtens bruge andet fisk, jeg kunne forestille mig, at den også ville være lækker med hellefisk.















Lakselasagne med valnødder og hvidvin
2 pers.

2 laksesteaks
6-8 soltørrede tomater
1 håndfuld valnødder
2 håndfulde frisk spinat
3 friske lasagneplader
1 dl hvidvin
4 æggeblommer
Salt og peber

1) Kog hvidvin og æggeblommer op, mens du pisker godt. Det bliver til en cremet sauce. Stil til side, til du skal bruge det. VIGTIGT: Husk at smage på hvidvinen undervejs, så du er sikker på, at den er god..:)












2) Del hver laksesteak i 2 - på langs, så du har ialt 4 tynde steaks.
3) Hak valnødder (ikke for fint), skyl spinat dryp olien af tomaterne.
4) Del lasagnepladerne i 2 stykker, så du har 6 firkantede plader i alt.
5) Læg nu lasagnen i lag: Først laks, spinat, soltørret tomat, valnødder og sauce. Gentag, til du har brugt tre lasagneplader til hver portion. Slut af med sauce og hakkede valnødder.


















Stik evt. en kødnål gennem hver portion, så lasagnen ikke vælter, når den bliver bagt.
Stil portionen midt på tallerkenen og pynt med resterne af spinat, soltørrede tomater og valnødder. Uuuuhmmm..:)

1 kommentar:

  1. Hov, glemte at skrive, at den skal bages ved 200 C i 15-20 minutter...

    SvarSlet