søndag den 20. februar 2011

Boller med hasselnødder og blåskimmelost

I søndags kom min kæreste hjem fra en uges skiferie, så jeg syntes, at jeg ville forkæle ham med nybagte boller. Jeg eeeeelsker simpelthen duften af boller, der lige er kommet ud af ovnen og breder sig over hele huset. Og så skal de spises med smør og et lille drys havsalt - mums, siger jeg bare!
Jeg kan rigtig godt lide at bage brød, men jeg er ikke vild med at ælte...så på min ønskeliste står klart et eller andet køkken-monstrum, der kan gøre det sure arbejde for mig.

Denne gang forsøgte jeg mig med at komme hasselnødder og blåskimmelost i bollerne, og resultatet blev ret godt, hvis jeg selv skal sige det:) Prøv selv!


Boller med hasselnødder og blåskimmelost:
16 store boller

50 g gær
4 dl mælk
4 spsk skyr
1 æg
1 tsk salt
1 tsk rørsukker
100 g durummel
150 g fuldkornsmel
100 g hasselnødder
100 g blåskimmelost
hvedemel

1) Lun mælken, og rør gæren ud heri.
2) Bland skyr, æg, salt og rørsukker i.
3) Hak hasselnødderne og skær osten i små stykker.
4) Bland durummel og fuldkornsmel i, og ælt dejen med hvedemel til den er helt perfekt.
5) Lad hæve til dobbelt størrelse, form cirka 16 bolller og lad dem efterhæve, igen til dobbelt størrelse.
6) Bag bollerne ved 220 C i 12-15 minutter.

Voila! Lækre boller er serveret:)

2 kommentarer:

  1. Åhh, boller med blåskimmelost, det er da lige noget for mig :-D

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe - jeg er faktisk normalt ikke så meget til blåskimmelost, men er var det lækkert:)

    SvarSlet